ПАНЧЕНКО Лариса Леонідівна, у 1993 році закінчила Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, факультет початкової освіти та здобула кваліфікацію: ступінь вищої освіти «Бакалавр», спеціальності «Педагогіка і методика початкової освіти».
Інтерв’ю:
- Що вас надихнуло обрати факультет початкової освіти?
Мене надихнув приклад моєї першої вчительки та своїх - батьків педагогів. Їх відданість професії, любов до дітей та вміння створювати особливу атмосферу в класі справили на мене незабутнє враження. Крім того, з дитинства я відчувала особливу схильність до роботи з молодшими дітьми, мені подобалось їм допомагати та навчати їх чомусь новому.
- Як промайнули для вас роки навчання на факультеті початкової освіти у нашому університеті?
Роки навчання пролетіли надзвичайно швидко та яскраво. Кожен день був наповнений новими знаннями, цікавими зустрічами та відкриттями. Особливо запам'яталися практичні заняття та активне студентське життя. А також, будучи студенткою з першого курсу я писала наукову роботу про малокомплектні школи. Виступала на конференціях у нашому, тоді ще, інституті та їздили на міжвузівську у Слав’янськ.
- Чи справдились Ваші очікування від навчання на факультеті?
Так, мої очікування повністю справдились. Я отримала не лише ґрунтовну теоретичну підготовку, але й важливі практичні навички. Особливо ціную те, що нас навчили адаптуватися до різних педагогічних ситуацій.
- Де Ви працюєте? Яку посаду займаєте? Який досвід роботи маєте?
Працюю вчителем початкових класів у Паланському ліцеї. Маю 30 років педагогічного стажу, вищу кваліфікаційну категорію та звання «старший вчитель».
- Які труднощі виникають у роботі з учнями початкових класів?
Основні труднощі пов'язані з необхідністю індивідуального підходу до кожного учня, враховуючи різний рівень підготовки дітей, їх темперамент та здібності. Також виклик становить необхідність постійно підтримувати інтерес до навчання та мотивацію учнів.
- Чи були викладачі, котрі вас надихали?
Так, особливо запам'яталися практичні заняття з методик викладання: математики – Шевчук Г.К., української мови – Сіукаєва О.В… Також дуже цікавими були пари молодих, майже ровесників викладачів: Олександра Безлюдного - англійська мова і Людмили Новаківської – нашої куратора та викладача дитячої літератури - Наші викладачі були справжніми професіоналами, які не лише передавали знання, але й ділилися безцінним практичним і життєвим досвідом.
- Що б ви порадили тим, хто тільки починає навчання на цьому факультеті?
Порадила б максимально використовувати всі можливості для практики, активно брати участь у всіх освітніх заходах, не боятися питати та експериментувати. Важливо розуміти, що кожен день навчання – це інвестиція у майбутню професію.
- Які три якості, на вашу думку, є найважливішими для вчителя початкових класів?
Найважливішими якостями вважаю:
- Любов до дітей та безмежне терпіння
- Креативність та гнучкість мислення
- Емоційна стійкість та вміння знаходити підхід до кожної дитини
- Чи є у вас улюблені методики викладання, які ви використовуєте на практиці?
Активно використовую інтерактивні методики навчання, особливо метод проектів та групову роботу.
- Що, на вашу думку, потрібно змінити в освітній програмі для покращення її якості?
Вважаю, що варто збільшити кількість практичних занять та стажувань у школах. Також важливо посилити підготовку з використання сучасних освітніх технологій та методів дистанційного навчання.
- Яких компетентностей вам не вистачало на початку своєї професійної діяльності?
На початку роботи не вистачало навичок роботи з документацією, досвіду спілкування з батьками та вміння вирішувати конфліктні ситуації. Також бракувало практичних навичок використання інформаційних технологій.
- Як ви працюєте з батьками учнів для створення спільного освітнього простору?
Організовую регулярні батьківські збори, індивідуальні консультації, створила групу в месенджері для оперативного спілкування. Залучаю батьків до організації позакласних заходів.
- Як ви заохочуєте дітей до навчання?
Використовую систему заохочень, створила класну валюту, створюю ситуації успіху, застосовую ігрові методики та інтерактивні завдання. Важливо показати дітям практичне застосування знань у житті.
- Чи використовуєте інтерактивні або інноваційні методи навчання?
Так, активно використовую, освітні платформи, мобільні додатки.
- Який найбільший виклик ви зустріли як учитель і як ви його подолали?
Найбільшим викликом було впровадження дистанційного навчання під час карантину та війни. Подолала його через самоосвіту, опанування нових технологій та постійну комунікацію з колегами.
- Яким своїм досягненням ви найбільше пишаєтеся?
Найбільше пишаюся успіхами своїх учнів та тим, що змогла створити в класі атмосферу довіри та взаємоповаги, де кожна дитина почувається комфортно та впевнено.
- Чи згадуєте студентське життя? Розкажіть про найяскравіші свої спогади. Розкажіть про найкумедніший випадок з Вашого студентського життя.
Часто згадую студентські роки. Найяскравіші спогади пов'язані з підготовкою до першої практики в школі та виступами на студентських конференціях.
- Які з вивчених предметів найбільше подобались?
Найбільше подобались методика викладання математики, українська мова та дитяча література, педагогіка. Ці предмети давали не лише теоретичні знання, але й практичні навички.
- Згадайте себе в студентські роки. Які риси з віком змінились, що залишилось? Як взагалі ви б могли охарактеризувати себе тодішню?
У студентські роки була дуже енергійною та імпульсивною. З часом стала більш виваженою та терплячою, але зберегла ентузіазм та любов до професії. Тодішня я була сповнена мрій та ідеалістичних уявлень про професію вчителя.
- Чи спілкуєтесь ви зараз із своїми одногрупниками?
Так, підтримуємо зв'язок через соціальні мережі, на жаль лише раз організовували зустріч випускників. Часто обмінюємося досвідом та професійними порадами.
- Як ви продовжуєте навчатися або вдосконалювати свої навички?*
Регулярно відвідую курси підвищення кваліфікації, у тому числі УДПУ ім. Тичини, беру участь у вебінарах та конференціях. Активно вивчаю нові освітні технології та методики.
- Чи плануєте здобувати додаткову освіту або підвищувати кваліфікацію?
Планую і надалі підвищувати кваліфікацію та іти в ногу з сучасністю.
- Якби Ви мали можливість повернутися, що б Ви зробили інакше?
Приділила б більше уваги вивченню англійської мови та інформаційних технологій, адже зараз це надзвичайно важливі компетентності для сучасного вчителя.
- Які професійні важливі якості Ви здобули на факультеті? Як це допомагає Вам зараз?
На факультеті здобула вміння планувати навчальний процес, організовувати роботу класу, знаходити індивідуальний підхід до учнів. Ці навички є фундаментом моєї щоденної роботи.
- Ваш меседж до теперішніх студентів.
Цінуйте кожен момент навчання, будьте активними та допитливими. Не бійтеся помилок – вони найкращі вчителі. Розвивайте свої сильні сторони та працюйте над слабкими. Пам'ятайте, що вчитель початкових класів – це не просто професія, це покликання, яке вимагає постійного розвитку та самовдосконалення.